کنکور حذف نخواهد شد- تاثیر قطعی معدل بر کنکور سراسری از سال آینده
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کنکور سراسری 1401 چهارشنبه با رشته هنر آغاز شد.
زلفی گل در خصوص حذف کنکور به ویژه در رشته های پرمتقاضی گفت: حذف کنکور مقدور نیست، چرا که تعداد زیادی داوطلب داریم که معدل آنها بیست است و هم اینکه متقاضی برخی رشته های پرطرفدار هم هستند.
زلفی گل گفت: برای اینکه تفکیک و مشخص شود که چه کسانی در رشته های پرطرفدار پذیرش می شوند، وقتی سوابق تحصیلی همه یکسان است راهی جز برگزاری کنکور وجود ندارد، پس نمی توانیم کنکور را به صورت کامل حذف کنیم.
او گفت: البته در شیوه و نحوه عملکرد کنکور می توان تغییراتی را اعمال کرد که نتیجه آن منجر به مطالعه عمیق تر مطالب درسی و جدی گرفتن مطالب دوران تحصیل خواهد شد.
نباید انتظار حذف کامل کنکور را داشته باشیم
به گفته وزیر علوم، نباید انتظار حذف کامل کنکور در شرایط فعلی را داشته باشیم و وزارت علوم مجری مصوبه های مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به بهترین نحو ممکن است.
به گفته زلفی گل ، نظم خاصی وجود داشت، البته تاکید کردیم به گونه ای حوزه ها مدیریت شود تا داوطلبان در کمال آرامش بتوانند رقابت عامی را انجام دهند. فردا شاهد رقابت داوطلبان در رشته های ریاضی و انسانی خواهیم بود و در روز جمعه علوم تجربی و شنبه هم زبان خارجی برگزار خواهد شد.
او گفت: تلاش کرده ایم نظم و انضباط خاصی بر رقابت علمی حاکم باشد و خانواده ها هم اطمینان داشته باشند که تمام تلاش خود را برای بهبود برگزاری کنکور بکار خواهیم گرفت.
از سال آینده معدل تأثیر قطعی بر کنکور خواهد داشت
زلفی گل درباره فرصت ۶ ماهه وزارت علوم طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی مسئولیت دانشگاه ها در پذیرش دانشجویان گفت: این مسئله را جدی نگرفته ایم، در گذشته خود دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان دکتری کنکور برگزار می کردند.
وزیر علوم گفت: هر کدام محاسن و معایبی دارد که مستندات آن ها موجود است و سوال مطرح شده این است که خود دانشگاه ها در مقطع دکتری کنکور برگزار می کردند و دانشجو پذیرش می کردند و اما چرا هم اکنون کنکور برگزار می شود؟ در جواب باید گفت که مستندات این موضوع در اختیار مرجع تصمیم ساز و تصمیم گیر قرار می گیرد و خود آنها تصمیم گیری خواهند کرد.
به گفته زلفی گل، سوابق تحصیلی معدل آزمون نهایی که به صورت کشوری برگزار می شود، در حال حاضر تاثیر مثبت دارد، یعنی اگر رتبه کنکور کم و معدل بالایی داشته باشد رتبه کنکور ارتقا خواهد یافت. اما اگر یک داوطلب رتبه کنکور بالایی نسبت به معدل داشته باشد، رتبه کنکور داوطلب پایین نخواهد آمد و تاثیری ندارد.
او گفت: امکان دارد فردی رتبه یک کنکور را کسب کند و معدل او پایین باشد که احتمال دارد رتبه یک او به هزار و دو هزار و چند هزار تبدیل شود، یعنی این موضوع بستگی با اختلاف معدل داوطلب با رقبا دارد و این یعنی تاثیر قطعی معدل بر کنکور. در حال حاضر معدل بر کنکور تاثیر مثبت دارد، اما از سال آینده تاثیر قطعی معدل بر کنکور را شاهد خواهیم بود.
درآمد و جایگاه اجتماعی ؛ ملاک دانشجویان در انتخاب رشته
او گفت: درست این است که هر کسی در هر رشته ای دوست دارد، امکان تحصیل داشته باشد، در حال حاضر به دلیل اینکه آینده شغلی و جایگاه اجتماعی و درآمد شغلی برای همه رشته ها یکسان نیست؛ بنابراین طبیعی است که داوطلبان جذب رشته های با درآمد بالا شوند.
وزیر علوم گفت: امیدواریم روزی برسد که داوطلبان بر اساس علایق و لذت و استعداد خود انتخاب رشته کنند، اگر شرایط به گونه ای باشد که داوطلبان نگران آینده شغلی نباشند آن زمان است که می توان پذیرش دانشجویان را به دانشگاه واگذار کرد.
او گفت: در حال حاضر که آینده و تضمین شغلی برای همه یکسان نیست، عملا امکان حذف کنکور هم وجود نخواهد داشت. واقعیت این است که حذف کنکور عزم فرا بخشی می خواهد و شرایطی می خواهد تا شرایط شغلی را برای همه دانشجویان و همه رشته ها تضمین کنیم و سپس فرهنگ سازی کنیم و انتظار نداشته باشیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی حتما شغل دولتی داشته باشند.
به گفته وزیر علوم، شغل دولتی محدود است و باید مشاغل آزاد را در شرکت های دانش بنیان با خدمات اجتماعی گسترش دهیم تا خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاهی مشاغل آزاد را به دولتی ترجیح دهند.باید این واقعیت را بپذیریم که اگر وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ایران امروز موفق هستند و دارای فارغ التحصیلان مهارت محور هستند به این دلیل است که بستر مهارت محور کردن یعنی بیمارستان و بهداشت را در اختیار دارند.
او گفت: دانشجویان علوم پزشکی مستقیما در کنار استادان خود وارد مراکز درمانی و بهداشتی می شوند و آنجا آموزش می بینند و مهارت را فرا می گیرند.
به گفته زلفی گل، آیا صنایع مختلف مانند وزارت نفت، وزارت مسکن، وزارت صمت، جهاد کشاورزی و … دانشجویان وزارت علوم را به راحتی پذیرش می کنند؟ خوابگاه و غذا و ایاب و ذهاب در اختیارشان قرار می دهند؟ آیا آن صنعت در اختیار وزارت علوم است تا بتوانند دانشجویان را به راحتی پذیرش کنند و امکانات رفاهی در اختیارشان قرار دهند؟، پس اگر می خواهیم آموزش مهارت محوری را در میان دانشجویان رقم بزنیم نیازمند عزم جدی ملی و فرابخشی دارد.
وی گفت: باید شرایط و بستری را ایجاد کنیم تا دانشجویان در رشته های مختلف مستقیما با صنعت و خدمات اجتماعی ارتباط بگیرند و در آن حضور پیدا کنند و در آنجا کسب تجربه کنند و نبود این امکانات در اختیار وزارت علوم باعث شده تا آموزش های دانشگاهی جنبه نظری داشته باشد و مهارت محوری آن پایین باشد.
مهارت محور شدن دانشجویان نیازمند عزم فرابخشی است/ سامانه نان در بودجه ۱۴۰۱ به قانون تبدیل شد
زلفی گل گفت: اگر دانشجویان را مهارت محور پرورش دهیم تا بتوانند در آینده کار آفرین باشند نیازمند عزم فرا بخشی است. سامانه نظام ایده ها و نیازها سکویی است که تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی زل در رشته های مختلف نمایه و دسته بندی خواهد کرد و در معرض دانشجویان و پژوهشگران و دانشمندان تحصیلات تکمیلی قرار خواهد داد.
به گفته وزیر علوم ، شورای عالی انقلاب فرهنگی سامانه نان را تصویب کرد و در بودجه سال ۱۴۰۱ هم تبدیل به قانون شد و تمام دستگاه های اجرایی برای اینکه بتوانند از یک درصد بودجه پژوهشی استفاده کنند موظف هستند که تمام نیازها و اولویت های تحقیقاتی خود را در این سامانه ثبت کنند.
او گفت: ثبت نیازهای صنایع دولتی و خصوصی در سامانه نان باعث می شود تا هر شرکتی نیازهای خود را مشخص کند و سرمایه گذاری و حمایت های خودش را اعلام خواهد کرد؛ بنابراین جامعه دانشگاهی و استادان و پژوهشگران در این زمینه موضوع را انتخاب می کنند و متناسب با آن طرح می دهند و پس از داوری انتخاب می شود و شرکت ها بهترین را انتخاب می کنند و به اینصورت بخش قابل توجهی از پژوهش های کشور در راستای نیازهای جامعه قرار خواهد گرفت.
طراحی سامانه جست و جوی آزمایشگاه های مرجع در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت
وزیر علوم گفت: علاوه بر سامانه نان، موارد دیگری هم وجود دارد، مثلا بخش خاستگاه آموزشی صنایع است که صنعتی می گوید آموزش را برای بخش پرسنلی خود لازم دارم به این صورت در آن ثبت می شود و دانشگاه علمی کاربردی یا دانشگاه های دیگر بر اساس آن اعلام نیاز می کنند و سپس دروس را ارائه داده و دوره طراحی می کنند.
او گفت: در حال طراحی جست و جوی آزمایشگاه های مرجع یعنی سامانه جام هستیم و اگر محقق و صنعتی نیاز به انجام آنالیز و تجزیه و تحلیل داشت، بتواند با بررسی دستگاه مورد نظر خود را در آزمایشگاه مربوطه بیابد تا بتواند نیازهایش را سریعا رفع کند.
به گفته زلفی گل ، جریان اقتصادی نوین با سرواژه جان در دستور کارمان است و شرکت های دانش بنیان توانمندی ها و محصولات خود را در آن عرضه می کنند تا هر صنعتی که احتیاج داشت، بتواند از آن استفاده کند. می خواستیم برای دولت بار جدیدی ایجاد نکنیم به همین علت این مجموعه و سامانه را در پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز قرار دادیم تا دانشگاه های کشور بر اساس تحقیقات نیاز محورانه بتوانند فاکتوری در رتبه بندی خود لحاظ کنند.
دانشگاه ها مجری برنامه سامانه نان هستند/ ۵ اولویت وزارت علوم بر مبنای ۵ تن آل عباست
وزیر علوم ادامه داد: پایگاه استنادی جهان اسلام تنها داوری می کند و دانشگاه ها در این زمینه مجری طرح ها و ایده ها هستند؛ بنابراین سیستمی را طراحی کرده ایم تا راحت تر مدیریت شود.
زلفی گل گفت: علت بحث پنجره واحد در عصر فناوری اطلاعات این است که وقت، انرژی و هزینه کاهش یابد و بهره وری سیستم بالا رود، یعنی ذی نفعان و مردم بتوانند تقاضای خود را به جای حضوری به شیوه پنجره اعلام نیاز کنند تا وزارتخانه ها پاسخگوی نیاز آنها باشند.
او گفت: وزارت علوم باید برای سایر وزارتخانه ها الگو باشد و برای این مسئله مرکز فناوری اطلاعات تاسیس کرده ایم و استقلال را در آن به وجود آورده ایم. همچنین باید شفافیت را حاکم کنیم تا افراد پس از ورود به سامانه و دریافت کنند هر لحظه تقاضای خود را ردیابی کند.
به گفته وزیر علوم، ۵ اولویت وزارت علوم بر مبنای ۵ تن آل عباست که مرجعیت و دیپلماسی علمی دارد، دانشگاه ها و دانشکده ها و گروه های آموزشی بر مبنای مرجع علمی انتخاب خواهند شد و اعضای هیئت علمی ایران در ابعاد ملی و بین المللی مرجع شوند و مجلات علمی و پژوهشی کشور هم به عنوان مرجع نمایه شوند تا زمین بازی برای پژوهشگران خارجی ایجاد کنیم که مجلات خود را در ایران منتشر کنند.
او گفت: شرایطی را ایجاد کنیم تا کتب پژوهشگران ایرانی در ایران مرجع شوند که این موضوعا نیازمند قوانین و مقررات طراحی سامانه های مختلف است، به همین علت وزارت علوم پایه های تشویقی را برای پژوهشگران و دانشمندان در نظر گرفته تا مرجعیت علمی تحقق یابد.
زلفی گل گفت: در بحث دیپلماسی علمی باید بپذیریم که علم عنکبوت بار تاثیرات کمی دارد و هرچقدر محیط انتشار علمی بیشتر باشد اثرات آن بیشتر خواهد بود. علم عنکبوت بار یعنی اینکه تحقیقی در قالب پایان نامه انجام دهیم در فضای قفسه کتابخانه یعنی تاثیر انتشار بین المللی نداشته باشد.
او گفت: در دنیای علم وقتی کارهای گروهی کنار هم قرار گیرند هم افزایی ایجاد خواهد شد و باید بتوانیم در دنیا تعامل و تحقیقات علمی را گسترش دهیم، بحث دیپلماسی علمی جدی است و اولویت وزارت علوم کشورهای همسایه هستند.اولویت دوم وزارت علوم آموزش، پژوهش و برون داد هدفمند است یعنی بحث مهارت محوری و افزایش کارآمدی دانشجویان با طراحی سامانه نان است.
زلفی گل گفت: نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری است که بحث فرهنگ بسیار مهم است و می گویند که اگر در کشوری می خواهید سرمایه گذاری مادام العمر انجام دهید فرهنگ سالم ایجاد کنید. بحث شعار امسال یعنی تولید، دانش بنیان و اشتغال اگر تبدیل به فرهنگی شود که تمام امکانات ایران را محقق کند به این معناست که فرهنگی را ایجاد کرده ایم تا سرمایه های غیر مولد به صورت سپرده در بانک ها نگهداری شوند در زمینه تولید بکار گرفته شوند تا تولید کشور و اشتغال را به وجود آورند. فرهنگ نوآوری یعنی شرایطی را ایجاد کنیم که از طریق علم و نوآوری خود به خود فرهنگ جدیدی را در کشور تسری دهیم، مثلا شبکه های مجازی فرهنگ جدیدی را ایجاد کرده اند.
وزیر علوم گفت: شاگرد محوری از دیگر اولویت های وزارت علوم است، یعنی استادان نسل های بعدی جامعه را به گونه ای پرورش دهند که عالم تر از خودشان باشند، یعنی نسل جدید سطح بالاتری از سواد را نسبت به گذشته داشته باشد که در این زمینه پایه های تشویقی در نظر گرفته ایم.
او گفت: آخرین اولویت وزات علوم تولید خدمت، سپرده و ثروت از دانش است، یعنی باید از طریق علم خدمات بیشتری به جامعه مشاوره ای و جامعه شناسی و روان شناختی ارائه دهیم و خام سوزی نکنیم و مواد خام را به فروش نرسانیم، بلکه آنها را تبدیل ثروت کنیم و به سرمایه تبدیل کنیم؛ چرا که سرمایه مادی نیست بلکه در حوزه فرهنگ و علم و منابع انسانی کارآمد و متخصص است.
فراخوان جذب هیئت علمی به زودی ارائه خواهد شد
وزیر علوم درباره فراخوان جذب اعضای هیئت علمی گفت: به زودی فراخوان جذب هیئت علمی ارائه خواهد شد، دلیل تاخیر این بود که با توجه به حاکم شدن نوع سیاست جدید بر سازمان امور اداری استخدامی قصد اطمینان از شاخصه های استخدامی و مجوزهای استخدامی ها را داشتند تا در راستای اولویت دانشگاه ها باشد و بتوانیم آنها را قانع کنیم تا میزان شناسه های استخدامی در راستای رفع نیازهای کشور باشد. مجوزها را دریافت کرده ایم و به زودی فراخوان جذب هیئت علمی اعلام خواهد شد.
بحث متاهلی در جذب هیئت علمی ها نباید حتما لحاظ شود
زلفی گل گفت: جامعه فرهیخته، علم و دانای دانشگاهی باید در جذب هیئت علمی تصمیم گیری کنند و استقلال آنها باعث شده تا در ابعاد فراملی بدرخشند، اما حاکمیت سیاست هایی دارد که باید در اجرا لحاظ شود.
وزیر علوم گفت: بحث متاهلی در استخدام و جذب هیئت علمی نباید حتما لحاظ شود، اگر اعضای هئیت علمی برای جذب در شرایط کاملا مساوی با متاهلان قرار گرفتند آن را جدی بگیریم، حرف اول را بحث توانمندی علمی می زند.
زلفی گل بیان کرد: ۸۵ ساعت عمر هفتگی دانشجویان جغرافیای اوقات فراغت را تشکیل می دهد و اگر بخواهیم بحث خوابگاه و اقدامات ورزشی و رفاهی را وظیفه دانشگاه ها ندانیم، یعنی اینکه آن ۸۵ ساعت دانشجویان را برای وزارت علوم جدی نگرفته ایم.
وزیر علوم گفت: : وقتی امکانات ورزشی، خوابگاهی، رفاهی و تغذیه در اختیار دانشجویان قرار می گیرد با فعالیت های فوق برنامه آن ۸۵ ساعت به درستی برنامه ریزی شود تا کیفیت دانشجویان پس از فارغ التحصیلی افزایش یابد.
او گفت: توجه جدی به امکانات دانشگاه این است که باید برای تمام اوقات فراغت دانشجویان برنامه ریزی داشته باشیم و اگر این دیدگاه وجود داشته باشد که خوابگاه و امکانات رفاهی بر عهده دانشگاه ها نیست با توجه به نظام فرهنگی مردم داری ایران در کشور محقق نخواهد شد.
وزیر علوم گفت: اگر میخواهیم نسلی را تحویل جامعه دهیم که پاسخگو باشند، باید تلاش کنیم تا خودمان هم پاسخگو باشیم و امکاناتی را برای دانشجویان محقق کنیم تا در کمال آسایش و آرامش بتوانند خوابگاه و امکانات رفاهی داشته باشند تا بهترین استفاده را از عمر دانشجویی خود داشته باشند و دولت سیزدهم به بحث خوابگاه ها و خوابگاه های متاهلی دارد و از خیرین تقاضای حمایت در زمینه ساخت خوابگاه های متاهلی و مجردی را دارم تا بتوانیم خدمات بیشتری به فرزندان ایرانی ارائه دهیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.